0765.438.336

De la afacere de succes la retea de francize

Daca va ganditi sa va extindeti afacerea prin franciza, ar trebui sa cititi acest articol de Brian Duckett. Brian este Chairman la The Franchising Centre – cea mai mare companie de consultanta in franciza din Marea Britanie. Este unul dintre cei mai apreciati executivi din segmentul francizei din Europa si initiatorul Franchise Pool International, reteaua Europeana de Consultanti in Franciza, din care face parte si Inventure|francize.ro

Cum sa transformi o afacere de succes intr-o retea de francize?

Sa fii dispus sa primesti sfaturi, este primul pas pentru extinderea afacerii prin franciza

Ceva de genul, o data pe zi, in fiecare zi, 365 de zile pe an, cineva apeleaza la serviciile mele avand una din urmatoarele intrebari: “Am o afacere pe care vreau sa o dezvolt intr-o retea nationala – poate fi in regim de franciza si, daca da, cum pot sa o fac?” sau “Am o afacere si am fost abordat de cineva care doreste sa infiinteze ceva identic, folosind numele meu intr-o tara straina. Ce ar trebui sa fac?”

Vestea buna e ca acesti oameni sunt in cautarea de sfaturi profesionale, in pofida posibilitatii de demarare a unei afaceri pe cont propriu. Asa cum cineva a spus odata, “Francizarea este simpla, dar nu este usoara” si angajarea de consultanti cu experienta va ajuta sa economisiti mai mult decat bani, in cazul in care intr-adevar, franciza se dovedeste a fi o idee buna.

Din punctul meu de vedere, orice afacere care poate functiona ca o retea si vrea sa creasca ar trebui sa ia in considerare francizarea ca una dintre optiuni. Totusi, nu exista posibilitatea de a franciza o afacere prin simpla copiere a ceea ce altcineva face, este posibil sa nu functioneze. Ar putea exista un mod corect  pentru activitatea in cauza, iar primul rol al consultantului este de a stabili daca din punct de vedere operational activitatea poate fi structurata in asa fel incat franciza intr-adevar ar putea sa functioneze.

Indiferent daca francizarea se face la nivel national sau international procedura este destul de asemanatoare. Trebuie sa aveti un plan de afaceri si un buget detaliat; trebuie sa aveti contracte si manuale; trebuie sa aveti un pachet de franciza atractiv; trebuie sa aveti profilul de francizat si procesul de recrutare bine definit;  trebuie sa aveti procesul pentru trainingul initial si pentru asistenta si monitorizare continua.

Luarea deciziei

Exista un motiv pentru care articolele de mai sus sunt prezentate in aceasta ordine. Prima parte a unui proiect pentru un potential francizor trebuie sa fie ceea ce noi numim planul de dezvoltare franciza (FDP – franchise development plan). Pe scurt, acest lucru implica construirea modelelor financiare pentru francizat, apoi pentru francizor. Precum P&L, bilantul si prognoza de cash-flow, aceasta include construirea unui model care enumera toate lucrurile care vor trebui sa fie facute, cine le va face, cand au nevoie sa fie facute si cat va costa.

In esenta, folosim experienta noastra, folosim cele mai bune propuneri ale clientului si ale noastre cu privire la modul in care va arata totul – si clientul va decide ulterior daca investitia necesara pentru propria afacere cat si pentru francizele ulterioare va fi utila pentru toate partile implicate.

Solicitantii, de obicei, nu stiu ca fiecare raport trebuie sa fie facut la comanda/personalizat, nici nu inteleg relevanta. De obicei, ei ar spune: “Nu avem nevoie de toate astea. Exista o multime de afaceri din sectorul nostru, care sunt in regim de franciza, astfel incat afacerea noastra trebuie sa fie francizabila. Vrem doar sa mergem mai departe cu francizarea asa ca avem nevoie de un contract, un manual, un site si un stand la o expozitie. ”

Raspunsul meu este: “Pot exista mai multi dintre competitorii tai care functioneaza  in regim de franciza, dar nu toti fac acest lucru cu succes. Chiar si sistemul de franciza a celor care sunt de succes este posibil nu se va potriveasca cu afacerea ta, astfel incat sa nu puteti copia structurile lor de taxe si asa mai departe.”

In opinia mea, orice avocat sau agentie de marketing, care lucreaza cu un potential francizor fara sa verifice daca acesta a elaborat cu acuratete rezultatele financiare, actioneaza in mod iresponsabil. Este important sa subliniem faptul ca exista doua cazuri in care ar putea fi luata decizia de a abandona procesul. Primul caz care urmeaza sa fie stabilit este pentru potentialul francizat. Uneori, nu conteaza cat de bine functioneaza afacerea, devine evident ca in nici un fel nu poti structura lucrurile in asa fel incat sa fie acceptabil pentru genul de persoana care ar putea fi francizat. Investitia de bani si de timp poate fi prea mare, incasarile prea mici. Oricare ar fi motivul, daca pare putin probabil sa fie de succes pentru francizat, atunci acesta nu va fi niciodata de succes pentru francizor, astfel incat toate eforturile sunt oprite. Nu exista nici un motiv de a continua cu al doilea caz.

Cu toate acestea, in cazul in care lucrurile arata bine pentru francizati trebuie sa ne asiguram ca va functiona si pentru francizor. Poate el recruta suficienti francizati potriviti, suficient de rapid, pentru a conduce la a investi toate resursele necesare pentru a crea si gestiona reteaua? Cu toate ca franciza se refera adesea la a folosi banii si efortul altcuiva pentru a dezvolta afacerea ta, nu exista nici o indoiala ca trebuie sa investesti si tu o multime pentru ca totul sa mearga bine. Credeti sau nu, este posibil sa existe o retea, sa zicem, treizeci de francizatii, toti profitabili, in timp ce francizorul nu este inca pe profit de pe urma retelei de francizati. Numarul de francizati la care devine profitabil, si, prin urmare, timpul si banii de care fiecare proiect are nevoie , este diferit pentru fiecare afacere, deoarece, este cerinta de finantare pentru proiect. Unele afaceri au mai multe resurse si mai multa rabdare decat altele, astfel incat decizia se bazeaza pe “Suntem dispusi sa astepte atat de mult si putem supravietui pana cand vom ajunge acolo?”

Punerea in aplicare a planului

Procesul de recrutare francizati, fie pentru francizori nationali sau internationale, poate incepe de indata ce se ia decizia de a actiona. Nici unul dintre documentele legale si operationale necesare nu au fost inca produse, dar acestea pot fi pregatite in paralel cu recrutarea, toate fiind gata atunci cand este necesar.

Unele afaceri apeleaza la o versiune de a face pe cont propriu (DIY – Do-It-Yourself) planul de dezvoltare franciza, care este o varianta mai buna decat nimic, dar cea mai mare greseala este de a supraestima rata cu care vor fi recrutati francizatii si de a subestima costul de a face acest lucru. Cu cea mai mare bunavointa din lume, poate dura pana la sase luni, pentru a obtine primul francizat semnat si cei mai multi francizori nu vor avea resursele necesare pentru a recruta si instrui mai mult de trei, in primul an, alaturi de a continua sa-si conduca afacerile existente. Multe planuri DIY au intre zece si douazeci de lansari de francize pe perioada si multe arata ca toti  francizatii incep in acelasi timp, la inceputul anului.

Costul mediu de marketing de recrutare pentru un singur francizat este in mai mult de 5.000 £ cercetarilor pe piata francizei, iar rata medie de conversie este uneori mai mica decat 100:1. Prin urmare, pentru a recruta, sa zicem, cinci francizati in anul doi vor avea nevoie de cheltuieli de marketing de 25.000 £. Este posibil sa fie necesar sa genereze 500 de cereri, toate avand nevoie de cineva cu timpul si aptitudinile necesare pentru a le procesa. Cei mai multi francizori noi nu au aceste aptitudini in-house, astfel incat, pentru a evita greselile costisitoare ar fi recomandat sa obtina consiliere profesionala de la consultanti de recrutare acreditati.

Ce ziceti de master francize?

Procedeul descris si sfaturile date mai sus se aplica in mod egal pentru francizor – pentru crearea unei retele internationale sau pentru un master francizor. Cu toate acestea, cifrele se vor schimba, iar francizorul va dori sa pregateasca un plan de afaceri pentru a demonstra ca, in prezent, trei parti, pot fi recompensate in mod satisfacator. Exista profit suficient in sistem pentru francizor, master francizati si francizati? Gasirea de master fracizati, pentru a deveni efectiv francizor intr-o tara indepartata, in mod inevitabil, va dura mai mult, costa mai mult si necesita consiliere profesionala locala. Acele master francize vor avea nevoie, la randul lor, de proprii lor consilieri locali de franciza pentru a ghida pasii, atat in operarea de afaceri cat si in abilitatile de franciza necesare pentru a creste reteaua locala.

Pe scurt, s-ar parea ca raspunsul sensibil la intrebarea Cum sa transformi o afacere de succes intr-o retea de francize? este “Gasiti un consultant cu experienta, cu care sunteti confortabil, care face parte dintr-o retea de specialisti similari, din intreaga lume, la care puteti fi introdus.”

Sursa: thefranchisedevelopmentcentre.com

 

 

rCuvinte cheie

, , , , ,

Acest site foloseste cookies. Prin continuarea navigarii va acordati acceptul pentru utilizarea lor. Afla mai multe

Un "Internet Cookie" este un fisier stocat pe dispozitivul de pe care se acceseaza Internetul al unui utilizator. Cookie-ul este instalat de catre un browser (de ex: Internet Explorer, Chrome, Mozilla Firefox) la cererea server-ului pe care este gazduit site-ul pe care il accesati. Site-ul Francize.ro poate folosi cookie-uri in scopuri de analiza a vizitatorilor (permite monitorizarea utilizatorilor si a caii pe care au urmat-o pe site; acest cookie nu poate fi folosit pentru a identifica persoanele, ci este folosit doar in scop statistic). Continuarea navigarii pe site-ul Francize.ro implica acceptarea acestor Cookie-uri.

Inchide