0765.438.336

Cum s-a schimbat piata francizelor in ultimul deceniu

In 2003, cand Sorin Paslaru (redactorul-sef al ZF) relata de la Franchise Expo Paris, in Franta existau aproximativ 700 de francizori (detinatori de diferite concepte de afacere) si peste 33.000 de francizati cu o cifra de afaceri cumulata de 33 mld euro. Cititi in ZF cum arata piata francizelor acum mai bine de un deceniu (https://www.zf.ro/companii/ franciza-sau-cum-sa-faci-afaceri-cu-ideile-deja-verificate-ale-altora-2985548).

In prezent sunt peste 1.800 de francizori si peste 68.000 de francizati, care genereaza o cifra de afaceri totala de 52 de miliarde de euro. Businessul a avut un ritm de crestere sustinut, chiar daca in perioada 2007-2009 criza a produs si in Franta o reasezare a pietei.

Anul acesta la Franchise Expo au fost prezenti peste 500 de francizori din care peste 100 din alte tari decat Franta. Aceasta este cea mai mare expozitie de profil din Europa.

Facand o paralela, in Romania, in 2005, existau 170 de concepte care generau 0,7 mld. euro cifra de afaceri, potrivit datelor ZF de la acea vreme.

A urmat o perioada de crestere rapida pana in anul 2008, cand piata a ajuns la peste 400 de concepte. Ulterior, conceptele din piata s-au triat si consolidat si in anul 2014, existau un numar de 330 de concepte care au generat o cifra de afaceri pentru anul 2014 estimata la 1,8 mld euro. Raportat ca si procent al segmentului francizei din PIB-ul tarii, pentru 2014, Romania este la 1,2%, in schimb in Franta procentul este de 2,4%.

In Franta, procentul conceptelor autohtone de franciza este de aproape 80% (similar cu alte tari dezvoltate precum Marea Britanie si Germania). In schimb in Romania acesta este aproximativ de 30%. Asadar din piata nu lipsesc marile branduri internationale, ci mai degraba conceptele autohtone. O data in plus avem o confirmare ca piata s-a dezvoltat atipic si avem nevoie de initiative locale. Acestea vor reprezenta motorul de crestere pentru perioada urmatoare.

Pentru a putea evolua, avem nevoie de o infrastructura mai sanatoasa care sa incurajeze franciza:

– O asociatie profesionala nationala de franciza, care sa reprezinte interesele celor implicati. Aceasta asociatie ar trebui sa adopte si un cod deontologic al francizei (prezent in toate tarile din UE). Romania este printre putinele tari care nu are o prezenta in World Franchise Forum si European Franchise Federation a asociatiei representative pe industrie la nivel de international

 – Participarea la evenimente pe plan international si transferul de know-how catre cei interesati de franciza – de exemplu Asociatia Franceza de Franciza (FFF) are numeroase programe de formare atat pentru francizati cat si pentru francizori;

 –  Organizarea de expozitii si conferinte dedicate pe plan local

 – O presa de business care sa inteleaga si promoveze fenomenul (Catalogul Francizelor – editia I a fost publicata in decembrie 2014 sI este prima initiativa intreprinsa de catre ZF impreuna cu Inventure Franchise Consulting in aceasta directie)

TENDINTE

Din 500 de businessuri prezente la Franchise Expo Paris, este greu sa nu gasesti un concept care sa-ti placa cu adevarat si in care sa te vezi in postura de francizat. Multe dintre conceptele mature sunt gata sa intre si pe piata din Romania.

Am incercat sa surprindem o serie de domenii in tendinte la nivel international pe piata francizelor:

– Iaurt Inghetat / Frozen yoghurt – un trend al ultimilor ani foarte popular in vest, cu jucatori care incearca sa dezvolte business-uri globale: Tutti Frutti – concept de self service, llaollao, Smooy

– Fitness/miscare – concept din ce in ce mai variate – Fitway, LíOrange Bleu, Fit20, Moving Express

– Idei/tehnologii noi – Optiprint ñ printatul vandut ca si serviciu, Matrix 3D concept – Imprimare 3D, ChemDry – curatatul covoarelor/carpetelor cu o tehnologie “verde” si foarte eficienta

– Florarii – un alt domeniu in plina dezvoltare cu din ce in ce mai multe concept prezente: Monceau Fleurs, Happy, Irrifleurs, Carrement Fleurs, Les jardin des fleurs

– Beauty – LCN Nailbar – sau Adoptí – concept de parfumuri si produse cosmetice

– Magazine de jucarii – La Grand Recre sau Eureka Kids

– Amanet – un alt trend important de business in Europa: Easy Cash, Cash Express, Cash Converters

– Food and Beverage – un segment in continua miscare unde am remarcat concept precum: La Pataterie, Waffle Factory, La Boucherie

Din postura de potential achizitor al unuia dintre conceptele de franciza mai sus mentionate, nu trebuie sa uiti pasii in vederea achizitiei francizei si adaptarii acesteia la potentialul pietei din Romania: studiul de piata si business plan-ul pentru dezvoltarea nationala vor sta la baza discutiilor si negocierilor termenilor contractuali.

DAR CE CAUTA UN FRANCIZOR LA UN POTENTIAL MASTER FRANCIZAT?

In cadrul workshop-ului de Master Franciza, Michael Roth – Director of International Retail Licensing Sketchers a mentionat o serie de elemente pe care compania le ia in calcul in selectarea partenerilor:

– In general brandurile internationale cauta fie un master francizat (capabil sa dezvolte in prima faza reteaua prin resurse proprii si ulterior sa subfrancizeze) sau un partener exclusiv ñ care sa deschida toate magazinele prin resurse proprii

– in ambele variante se cere experienta anterioara in operarea de afaceri (retail, food etc), acces la locatii pentru dezvoltarea, situatie financiara foarte solida

– Se cauta potentialul de a dezvolta si administreza o retea de minim 3-5 puncte de desfacere

– Un alt atribut important capacitatea de a transmite mai departe povestea brandului

Selectia ia in calcul ñ aptitudinile de management si leadership cat si soliditatea financiara. In general o masterfranciza necesita un nivel investitional de minim 200 de mii euro (ca si necesar banesc pentru dezvoltarea retelei) ajungand la peste 1 milion de euro in cazul brandurilor globale si care solicita si planuri agresive de expansiune.

SI INVESTITORII AU DEVENIT MAI SELECTIVI

“Potentialii achizitori de franciza au evoluat. Prefera concepte care raporteaza profitabilitate mai mica dar cu cu istoric mai indelungat si sustenabil. Astazi, un achizitor de franciza studiaza in medie noua francize, dintre care 3 in aceeasi sector de activitate, fata de 4 concepte din care 2 in acelasi sector in urma cu zece ani.” – declara Michael Kahn, presedintele IREF (Federatia de retele de parteneriat si de franciza europene) intr-un articol din Le Figaro.

Interesul pentru investitia in franciza, ca metoda de dezvoltare a unui business, a fost confirmat si de cei cativa romani intalniti ca si vizitatori la targ. Ei au venit la Franchise Expo Paris, fie ca si potentiali francizori (dezvoltatori de business locale care iau in calcul extinderea nationala prin franciza) fie ca si potentiali achizitori (investitori) intr-o franciza.

Am fost incantati sa ne vedem cu romani care lucreaza in strainatate si se gandesc sa se intoarca acasa, in Romania, si sa porneasca un business in franciza.

Speram ca la urmatoarea editie a Catalogului Francizelor din Romania (toamna 2015) sa putem povesti de o crestere sanatoasa a pietei francizei din Romania. Premizele exista!

Autori: Raluca Stanciu si Paul Voicu, managing partners, Inventure Franchise Consulting

Articol publicat in editia tiparita a Ziarului Financiar din data de 26.03.2015, cat si pe ZF.ro

Acest site foloseste cookies. Prin continuarea navigarii va acordati acceptul pentru utilizarea lor. Afla mai multe

Un "Internet Cookie" este un fisier stocat pe dispozitivul de pe care se acceseaza Internetul al unui utilizator. Cookie-ul este instalat de catre un browser (de ex: Internet Explorer, Chrome, Mozilla Firefox) la cererea server-ului pe care este gazduit site-ul pe care il accesati. Site-ul Francize.ro poate folosi cookie-uri in scopuri de analiza a vizitatorilor (permite monitorizarea utilizatorilor si a caii pe care au urmat-o pe site; acest cookie nu poate fi folosit pentru a identifica persoanele, ci este folosit doar in scop statistic). Continuarea navigarii pe site-ul Francize.ro implica acceptarea acestor Cookie-uri.

Inchide