0765.438.336

Intrebari Frecvente

1. Care este legislatia in vigoare pentru franciza in Romania?

Franciza este reglementata in Romania sub aspect juridic prin OG 52/1997, modificata si republicata prin L.79/1998.

2. Care sunt avantajele operarii unei afaceri in sistem de franciza?

Lansarea unei noi afaceri in conditii de risc inferior fata de modelele traditionale (afacerea a fost in prealabil testata de francizor si poate si de alti francizati)
Utilizarea unei marci comerciale cunoscute
Primirea de asistenta in lansarea afacerii si managementul de zi cu zi

3. Cum construiesti un sistem de franciza de succes?

In calitatea de Francizor, anterior deciziei de a-ti dezvolta afacerea in regim de franciza, trebuie sa raspunzi la urmatoarele intrebari:

Ai un avantaj competitiv real?
Iti cunosti clientii si acestia cunosc valoarea serviciilor furnizate catre ei?
Doresti sa folosesti franciza ca un instrument de crestere rapida?

Doresti ca franciza sa aduca valoare adaugata afacerii tale sau esti interesat sa dezvolti franciza ca principala forma de expansiune?

Odata ce ai raspuns la aceste intrebari, defineste-ti strategia de extindere!

Apeleaza la un consultant specializat si care sa iti funizeze asistenta sa scrii modelul de operare al afacerii, sa definesti elementele de rentabilitate ale afacerii pentru francizat, sa stabilesti conditiile pachetului de franciza, in stricta concordanta cu rentabilitatea afacerii, sa intocmesti manualele francizei si contractul de franciza si sa definesti profilul francizatului ideal.

Odata intocmit pachetul de franciza si modelul operational, poti continua cu strategia de promovare si recrutare de parteneri pentru expansiunea afacerii tale!

4. Sunt contractele de franciza standard, indiferent de specificul activitatii francizate si industrie?

Nu exista un contract standard de franciza si care sa se poata potrivi pentru toate sectoarele de activitate. Fiecare industrie are specificul sau; de exemplu francizorii retaileri de textile nu percep redevente in contractul de franciza, in timp ce francizele din sectorul food sau servicii, percep redevente lunare si care se aplica la Cifra de Afaceri (total vanzari nete, fara TVA) a francizatului.

Pentru un viitor partener francizat, este important sa obtina consultanta de la o companie specializata pentru a intelege mecanismele cu precadere comerciale ale relatiei de parteneriat (francizor-francizat), la care se adauga aspectele de natura juridica ale contractului. Unele contracte prevad dreptul francizorului de a denunta unilateral contractul cu un preaviz scris de 30 de zile, sunt insa si francizorii pentru care termenul de terminare anticipata a contractului ajunge la 90 de zile. Nu exista o forma standard de contract de franciza, acesta trebuie adaptat la particulatitatile sistemului de afacere si caracteristicile relatiei francizor-francizat.

5. Pot impiedica un fost francizat al sistemului sa isi infiinteze o companie concurenta?

Francizorul trebuie sa aiba in vedere clauzele de confidentialitate si nonconcurenta si care sa se regaseasca in contractul de franciza. Totodata, trebuiesc stabilite in mod clar penalitatile de incalcare ale acestor clauze, precum si modalitatea de probare a culpei francizatului de catre francizor. Suplimentar, francizorul trebuie sa insereze in contract o clauza prin care francizatul, in nume propriu, este fidejusor (garant) al contractului de franciza.

6. CARE ESTE ORIGINEA TERMENULUI DE FRANCIZA?

Chiar dacă din punct de vedere etimologic nu s-a putut stabili, în mod unanim, cum anume a fost adoptat în vocabularul international termenul de „franciză”, se apreciază că originea acestuia vine de la verbul „francher” din limba franceză, care semnifică „acordarea unui privilegiu” sau „liber de
servituti”. [sursa: Contractul International de Franciza – Dana Iarina VARTIRES]

 

7. EXISTA O ASOCIATIE ROMANA DE FRANCIZA?

Din pacate nu exista o asociate romana de franciza care sa coaguleze atat interesele francizorilor si francizatilor. Aceasta asociatie ar trebui sa adopte si un cod deontologic al francizei (prezent in toate tarile din UE). Romania este printre putinele tari care nu are o prezenta in World Franchise Forum si European Franchise Federation a asociatiei representative pe industrie la nivel de international

Unul din scopurile declarate ale tuturor asociatiilor de franciză este acela de a împiedica proliferarea unui tip de comert care compromite însăsi principiile ce stau la baza oricărei afaceri oneste (un comert furnizând produse contrafăcute sau violând reglementările pentru protectia drepturilor de proprietate intelectuală sau industrială incidente în materie, favorizat si de vidul legislativ care există încă în multe tări).

O astfel de asociatie ar avea scopul de a face din franciză cel mai bun instrument de dezvoltare a comertului modern.

8. CE REPREZINTA CODUL DEONTOLOGIC AL FRANCIZEI?

Codul se doreste a fi unul al bunelor practici si al bunei conduite a utilizatorilor francizei din Europa. Daca atat francizorii (detinatorii de concepte) cat si francizatii s-ar raporta la acest Cod de bune practici, lucrurile ar evolua mult mai rapid si sanatos in domeniul francizei din Romania

Traducerea in limba romana a Codului Deontologic al Francizei o gasiti aici

Acest site foloseste cookies. Prin continuarea navigarii va acordati acceptul pentru utilizarea lor. Afla mai multe

Un "Internet Cookie" este un fisier stocat pe dispozitivul de pe care se acceseaza Internetul al unui utilizator. Cookie-ul este instalat de catre un browser (de ex: Internet Explorer, Chrome, Mozilla Firefox) la cererea server-ului pe care este gazduit site-ul pe care il accesati. Site-ul Francize.ro poate folosi cookie-uri in scopuri de analiza a vizitatorilor (permite monitorizarea utilizatorilor si a caii pe care au urmat-o pe site; acest cookie nu poate fi folosit pentru a identifica persoanele, ci este folosit doar in scop statistic). Continuarea navigarii pe site-ul Francize.ro implica acceptarea acestor Cookie-uri.

Inchide